Najczęstsze awarie hydromotorów 

Kwiecień 1, 2021

Hydromotory nie są bardzo skomplikowanymi urządzeniami. Ich podzespoły od lat stosuje się m.in. w rolnictwie i transporcie. Użytkownicy maszyn budowlanych po zauważeniu nieprawidłowego działania często słyszą, że danego modelu nie da się naprawić albo nie ma do niego części zamiennych. Jakie awarie występują najczęściej?

Symptomy wskazujące usterki 

Silnik hydrauliczny przekształca energię w pracę. Energia generowana jest za pomocą cieczy pod odpowiednim ciśnieniem, które powstaje w wyniku ruchu. Strumień cieczy wpływa na ruch wału obrotowego, co sprawia, że maszyna zaczyna pracować. Uzyskana energia zależna jest więc od ciśnienia, jakie uda się osiągnąć oraz przepływu cieczy. Większość awarii hydromotorów da się w porę zauważyć. Najczęściej sygnalizuje to hałas, grzechotanie, skoki ciśnienia, wyciek płynu, wibracja węży lub pęknięta obudowa. Czasem można także zauważyć wolniejsze działanie maszyny, moc nieodpowiednią do temperatury oleju hydraulicznego, niewłaściwe działanie przy sterowaniu dżojstikami lub problemy z pracą silnika przy większym obciążeniu.

Przegląd najczęstszych awarii 

Zniekształcona przez obrażenia fizyczne pokrywa lub obudowa przekładni może powodować wyciek oleju. Jeśli do wycieku dojdzie z tyłu koła zębatego, prawdopodobnie są zniszczone uszczelki pływające. Natomiast zbyt duży poziom oleju wskazuje, że cieknie on od hydromotoru do zwolnicy. Problemem są zapewne zużyte uszczelnienia wałka lub łożyska. Wyciek oleju ze zwolnicy lub nadmierny hałas sugerują niski poziom oleju. Hydromotor może zostać uszkodzony także przez nadmierną eksploatację i brak regularnych przeglądów. Najczęściej objawia się to zużyciem łożysk lub przekładni. Powstawanie dużych wibracji to prawdopodobnie oznaka poluzowania koła napędowego, natomiast drgania zwolnicy często sugerują uszkodzenia w hydromotorze. Silne tarcie może wynikać ze złego napięcia łańcucha, kiepskiego stanu rolek lub koła napędowego. Jeśli maszyna skręca w jedną stronę lub nie radzi sobie w jeździe pod górę, prawdopodobnie ma zbyt niskie ciśnienie w hydromotorze jazdy. W przypadku, gdy pracuje on dobrze, lecz mimo tego nie napędza zwolnicy, uszkodzeniu uległ wałek.

Możliwość naprawy lub regeneracji 

Jeśli zwolnica się nie obraca, awaria nie musiała koniecznie powstać w napędzie. Należy wtedy sprawdzić, czy:

  • w zbiorniku znajduje się odpowiednia ilość oleju hydraulicznego;
  • silnik osiąga maksymalne obroty;
  • gąsienice są napięte;
  • gąsienice, łańcuch, rolki i koła napędowe są w dobrym stanie;
  • pompa dostarcza odpowiednie ciśnienie;
  • pojawił się zator w układzie przelewowym.

Przy zauważeniu niepokojących oznak pracę najlepiej od razu zakończyć i skontaktować się z serwisem. W przeciwnym razie może dojść do nieodwracalnych zniszczeń. Za pomocą odpowiednich części da się naprawić każdą przekładnię planetarną. Na początku trzeba hydromotor rozebrać, oczyścić i zlokalizować usterkę. Naprawę hydrauliki siłowej  najczęściej dokonuje się poprzez wymianę wszystkich wadliwych elementów, czyli przede wszystkim łożysk, kół zębatych i wałków zębatych. Proces ten jest o wiele tańszy niż całkowita wymiana tym bardziej, jeśli w sprzedaży nie występują części zamienne. Rzadko kiedy awaria dotyczy całego hydromotoru.

 

Wróć