Objawy usterki przekładni skrętu. Co powinno Cię zaniepokoić?
Maj 10, 2021
Maglownicę, czyli przekładnię skrętu, można śmiało uznać za jedną z najważniejszych części układu kierowniczego. To właśnie ona w dużej mierze odpowiada za kierunek poruszania się pojazdu i wspomaganie kierownicy. Awaria maglownicy uniemożliwia precyzyjne prowadzenie pojazdu, a co gorsza, może doprowadzić do tragicznych wydarzeń. Na szczęście element ten zużywa się powoli i stopniowo, dając kierowcy wyraźne sygnały, że czas nadszedł czas wybrać się do warsztatu. Warto poznać najczęstsze z nich. Zachęcamy do lektury!
Wycieki pod samochodem
Jednym z sygnałów, że z przekładnią skrętu może być coś nie tak, są wycieki pod samochodem. Z zepsutej maglownicy może bowiem wyciekać płyn od wspomagania. Objawem usterki jest też „pocenie się” przekładni. Zdarza się, że jest ona wilgotna z powodu pęknięcia korpusu, lub od przecieku płynu z uszczelniaczy.
Odgłosy przypominające stukanie
Jednym z najbardziej charakterystycznych sygnałów, że czeka nas naprawa przekładni skrętu, jest „stukanie” słyszalne spod maski samochodu podczas jazdy. Zazwyczaj najwyraźniej słyszalne jest w czasie prowadzenia pojazdu po nierównej nawierzchni. Nie zawsze oznacza ono problemy z maglownicą, może być objawem również innych usterek.
Wyczuwalne drgania
Problemy z przekładnią skrętu mogą objawiać się też charakterystycznymi drganiami. Zazwyczaj przekładają się one na kierownicę, co ułatwia kierowcy zdiagnozowanie usterki. Drgania rozchodzą się po całym układzie kierowniczym, przez co mogą doprowadzić do jego dalszych uszkodzeń. To kolejny powód, dla którego z naprawą przekładni nie warto zwlekać.
Luzy lub blokada kierownicy
Luzami na kierownicy określa się sytuację, gdy samochód nieprawidłowo reaguje podczas manewru skręcania. Maglownica po prostu nie reaguje na skręcanie kierownicą, co przekłada się na brak oczekiwanego ruchu kół. Przy usterce przekładni skrętu kierownica może się też blokować. Obie sytuacje uniemożliwiają bezpieczne prowadzenie pojazdu, powinien on jak najszybciej trafić w ręce specjalisty.
Wspomaganie kierownicy nie działa
Problemy ze wspomaganiem kierownicy mogą być objawem różnych usterek, lecz często pojawiają się właśnie przy awarii maglownicy. Kierowca może wyczuć, że wspomaganie całkiem przestało działać, lub kierownicą pracuje się coraz ciężej. Czasami zdarza się, że wspomaganie działa tylko podczas kręcenia nią tylko w jedną stronę.